Definicje, Opisy, Historia
Zapożyczenia z:, Szybkie Menu: Wikipedia, www.anus.com (English Version), , ,
1. Zapożyczone ze str. Z Wikipedii http://pl.wikipedia.org
2. Zapożyczone ze str. [RUaH 27, str. 26] Marek Horodniczy
MINIMAL
Pisanie o minimal techno jest kłopotliwe co najmniej z trzech powodów. Po
pierwsze dlatego, że to bodaj najbardziej abstrakcyjna odmiana
elektronicznej muzyki tanecznej, a co za tym idzie - najtrudniejsza do
sensownego przedstawienia. Po drugie forma, którą przybrał ten gatunek,
jest faktycznie minimalna - dopracowane w każdym detalu, oszczędne "bity",
wielokrotne zapętlenia, zupełny brak tradycyjnej harmonii - właściwie
wydawałoby się, że nie ma o czym pisać! Trzecia trudność jest być może
największa - autor tego artykułu w latach 1995 - 1996 uznał minimal za
najdoskonalszą ekspresję techno i bardzo często gościł na imprezach,
podczas których grano właśnie taki rodzaj muzyki. Trudno bez emocjonalnego
zaangażowania pisać o muzyce, która przez jakiś czas stanowiła ważną część
(nie tylko) muzycznego świata.
minimalna historia
Bogu dzięki od 1996 roku minęło już trochę czasu, więc spróbuję. Minimal
powstał w USA pod koniec lat 80. jako bezpośrednia mutacja detroit techno
(patrz RUaH nr 22). Najważniejszą postacią tego nurtu był na początku Jeff
Mills. To on wraz z M. Banksem i R. Hoodem założyli legendarną formację
Underground Resistance (w skrócie UR). Na muzykę zespołu wpłynęły w równym
stopniu dźwięki z Detroit, jak i europejski, agresywny nurt EBM (Electronic
Body Music), którego najwybitniejszym przedstawicielem był wówczas
belgijski Front 242. Minimal techno nie zagrzało jednak długo miejsca w
Stanach. Być może ten rodzaj muzyki był zbyt brutalny dla amerykańskiego
odbiorcy? Oczywiście powody mogły być zupełnie inne. Koniec końców -
wszystko, co najważniejsze, wydarzyło się w obrębie tego gatunku na
Kontynencie Europejskim. Szczególnie w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Berlin na początku lat 90. stał się stolicą rosnącej w siłę sceny. Tutaj
powstały najbardziej wpływowe wytwórnie propagujące minimal - TRESOR i
CHAIN REACTION. Tutaj zaczęli również tworzyć Amerykanie z Jeffem Millsem
(już nie pod sztandarem UR) na czele. Za kamień milowy gatunku uważa się
powszechnie trylogię autorstwa Mills/Hood "Waveform Transmission vol.
1,2,3". Zwłaszcza część pierwsza, autorstwa samego Millsa, do dzisiaj
wyznacza kierunki poszukiwań w - wydawałoby się - zupełnie nierozwojowej
formule...
minimalny paradoks
Bo czym właściwie jest minimal techno? To precyzyjnie skonstruowana
maszyna, wybijająca jednostajny, dudniący basami, nieskomplikowany rytm.
Cała zabawa polega tu na dobraniu odpowiednich dźwięków, które swoją barwą
zelektryzują słuchaczy i wprowadzą ich w taneczny trans. Tutaj zaczynają
się jednak "schody": na pierwszy rzut oka taka muzyka w wykonaniu różnych
artystów powinna być przecież jednakowa. Ale wcale taka nie jest! Inne
jest rozpędzone jak lokomotywa minimalne techno Jeffa Millsa (USA), inne -
przypominające młot pneumatyczny minimalne techno Neila Landstrumma
(Szkocja), jeszcze inne - rozwibrowane, tętniące wieloma nakładającymi
się, prostymi rytmami minimalne techno Cristiana Vogla (Niemcy/Chile),
Plastikmana (Kanada) czy Joeya Beltrama (Anglia). Każdy z wymienionych
twórców stworzył osobną, fascynującą estetykę w ramach jednego i tego
samego gatunku
3. Zapożyczone ze str. http://www.pycik.net/style.html, http://www.pycik.net/style.html
Minimal [Minimal, Minimal Techno (przypis autora pmf)],
wg mnie prawdziwe "techno" a wiec minimalne
(minimum dźwięku, maksimum energii), bardzo transowe, temp ok. 140 bpm czyli
"cały czas to samo". Może nie do końca, jednak nie ma co ukrywać, cały urok
minimalowych utworków tkwi w ich monotonii. Jednostajny beat, powtarzające się
sekwencje, w międzyczasie w tle dochodzą różne efekty, dodatkowa perkusyjka.. Po
dłuższym wsłuchaniu się można się w to naprawdę wczuć. Muzyka zdecydowanie nie
dla bywalców dyskotek. :)
4. Zapożyczone ze str. http://clubtechnotrance.pl/, http://clubtechnotrance.pl/
MINIMAL
Za
pierwszego europejskiego muzyka-minimalistę w pełnym tego słowa
znaczeniu uchodzi dzisiaj działający na przełomie wieków francuski
kompozytor, pianista i ezoteryk Eric Satie, autor między innymi,
utworu Vexation, składającego się z 840 powtórzeń tego samego
motywu. Minimalizm jako odrębny nurt muzycznej awangardy wyłonił się
w połowie lat 60. z utworu kalifornijskiego kompozytora Terry Rileya
In C. Muzycy z tego kręgu - Steve Reich, La Monte Young, John Adams
czy pop-minimalista Philip Glass - przyznawali sie do inspiracji
wschodnią muzyką medytacyjną i egzotyczna muzykę ceremonialną.
Muzyka minimalna adresowana była do ludzkiej podświadomości -
opierała się na możliwie najmniejszych motywach muzycznych, które
zmieniać się miały w toku bardzo powolnej, nieuchwytnej dla ucha
transformacji, a ich tworzywem mogły być zarówno dźwięki
instrumentów muzycznych, jak i odgłosy zaczerpnięte z rzeczywistości
i poddane (lub nie) studyjnej obróbce. Steve Reich - największa
gwiazda tego stylu muzycznego - porównywał utwór muzyczny do
przesypujących się w klepsydrze ziaren piasku oraz do przechodzenia
w stan spoczynku wytrąconej z równowagi huśtawki. Kompozytor, który
cieszy się ostatnio największym komercyjnym wzięciem - Estończyk
Aarvo Part tworzy muzykę minimalną wykorzystując poszatkowane
kompozycje mistrzów z czternastowiecznej szkoły
niderlandzkiej.
Doświadczenia minimalistów dodały odwagi
kompozytorom utworów techno przynajmniej w trzech momentach.
Minimalne nagrania dowartościowały zwyczaj redukowania warstwy
muzycznej do form najprostszych, uczyniły ze struktury rytmicznej
podstawę organizacji dźwięku muzycznego, a z faktu nieświadomego
choćby słyszenia utworu - akt słuchania.
Definicje, Opisy, Historia
Zapożyczenia z:, Szybkie Menu: Wikipedia, www.anus.com (English Version), , ,
1. Zapożyczone ze str. Z Wikipedii http://pl.wikipedia.org
Rhythm and blues
Rhythm and blues, w skrócie R&B, to styl powstały w USA bezpośrednio po
zakończeniu II wojny światowej, wywodzący się z jazzu i bluesa. Tworzony głównie przez
czarnoskórych muzyków, był jednym z najważniejszych źródeł z których powstał
"bielszy odcień R&B" czyli rock and roll.
Pierwotny R&B lat 50. charakteryzował się:
- szerokim instrumentarium opartym na instrumentach perkusyjnych, dętych,
gitarach i pianinie, - szczególnie charakterystyczne dla niego były brzmienia
organów Hammonda i
gitar akustycznych zaopatrzonych w proste generatory drgań, zamieniające je w
prymitywne gitary elektryczne;
- wielogłosowymi, często chóralnymi śpiewami;
- ostrym, wiodącym wokalem - wywodzącym się wprost z tradycyjnego bluesa,
jednak przystosowanym do szybszych rytmów.
Do najbardziej znanych muzyków grających pierwotny R&B należeli: Ray
Charles, Ruth Brown, The Drifters i The
Coasters.
W latach 60. i 70. rhythm and blues rozwijał się równolegle z rockiem, bardzo często się z nim
przenikając. Artyści rockowi tacy jak np. The Rolling Stones,
Yardbirds,
Procol
Harum, Blood, Sweat and
Tears czerpali pełnymi garściami z bogatego dorobku rytmów i technik
aranżacyjnych R&B, a jednocześnie artyści R&B tacy jak Ray
Charles, czy Tina Turner wykorzystywali
brzmienia i sposoby aranżacji zapożyczone od artystów rockowych. Ponadto
istnieje, zwłaszcza w USA, dość liczna grupa artystów, która tworzy swoje własne
style muzyczne, stojące na pograniczu R&B i rocka - np. Prince, Tina Turner, Michael Jackson czy Terence
Trent d'Arby.
Pierwszym polskim zespołem rhythm and bluesowym była grupa Polanie.
Współcześnie, zwłaszcza w USA, okreśenie rhythm & blues odnosi do
wszystkich nurtów muzyki rozrywkowej, w której występują elementy rytmicznego
bluesa (czyli blueso-podobny wokal + bogate, rytmiczne instrumentarium),
począwszy od surowego soulu, a skończywszy na
produkcjach, które są w Europie odbierane jako czysto popowe, np. twórczość
rodziny Jacksonów (patrz Michael Jackson). W tym
sensie używa tego terminu np. American
Music Association, przyznająca nagrody Grammy, m.in. w
dziedzinie R&B.